نشست تازه های نشر در پلاتو مجتمع انتظار برگزار شد
در جريان برگزاري سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري، ديروز عصر در سالن پلاتو مجتمع فرهنگي و هنري انتظار، نشست تخصصي تازههاي نشر برگزار شد.
در اين نشست، مهدي حبيبي، مسوول كميته تازههاي نشر با اشاره به اين كه عمده تاكيد در بخش انتخاب اين بود كه آثار مغاير با فراخوان نباشد، گفت: از حجم اعتباراتي كه وجود داشته است، استانها به سمت توليد آثار رفتند ولي گاهي آثار به قدري شتابزده توليد شده بود كه نميتوانست به بخش مسابقه راه پيدا كند به عنوان مثال نشريههايي كه اصلا قابليت توزيع نداشت و صرفا توليد شده بود.
او در ادامه اظهار كرد: عمده مجموعه عكسها كه از استانهاي مختلف ميرسيد يا آنچه در قالب كتاب بود، حجم زيادي را تشكيل ميداد كه استانها منتشر كرده بودند ولي با تعريفي كه از كتاب وجود دارد فرق داشت. كتاب تعريف خاص خود را دارد و به عنوان مثال براي انتشار نياز به شابك دارد ولي اين آثار شابك نداشتند و در زمره كتاب قرار نميگرفتند.
حبيبي درباره بخش تازههاي نشر كه به جشنواره امسال اضافه شده است، توضيح داد: تازههاي نشر در پنج زير عنوان كتاب و كتابچه، لوح فشرده، نرمافزار، نشريه و طرحهاي پژوهشي تشكيل شده و به خاطر تازه بودن نياز داشت تعريف جديدي پيدا كند.
او درباره آثار ارسالي به اين بخش نيز گفت: به دليل تازه بودن اين بخش، براي خود ما هم جالب بود كه استانها هرچه در بخشهاي ديگر جا نداشتند، براي ما فرستاده بودند؛ از كتاب كودك گرفته تا مجموعه عكس يا مجموعه پژوهشهايي كه گاهي خيلي هم عنوان پژوهش نداشت به طوري كه در مواردي با پژوهشهايي مواجه بوديم كه هيچ اثري از حوزه هنري نداشت يا از لحاظ موضوعي مرتبط نبود. در بخش نرمافزار نيز كارهاي متعددي رسيد كه شامل تعريف نرمافزار نميشد. نرمافزار تعريف خاص خود را دارد كه به عنوان مثال حتما بايد بانك اطلاعاتي داشته باشد در حالي كه گاهي صرفا يك اثر توليد شده بود بدون اين كه به استانداردها نزديك باشد.
مسوول كميته تازههاي نشر در ادامه، درباره داوريهايي كه در بخشهاي مختلف انجام گرفته بود توضيح داد و گفت: به دليل حجم زياد آثار، داوريها با فشردگي انجام شد. اين كار اصلا كار سادهاي نبود به طور نمونه در بخش كتاب 128 عنوان كتاب و كتابچه به دست ما رسيد كه موضوعات متعددي داشتند و اين چالش به وجود آمد كه يك كتاب نفيس را چطور با يك كتاب كودك ميتوان مقايسه كرد، بنابراين به 6 بخش براي داوري تقسيم شدند.
او همچنين تاكيد كرد: به نظر من خيلي نبايد در اين بخش به سمت هنرمند برويم بلكه بايد برآيند عملكرد استانها را در نظر بگيريم. گاهي كاري كه در اين بخش قرار ميگيرد، توسط چندين نفر انجام ميشود و منحصر به يك نفر نيست به همين جهت از هيچ صاحب اثري در اين بخش دعوت نشد چون در مواردي كارها بين رشتهاي بود كه مجموعهاي از عوامل دستاندركار آن بودند. ما در اين بخش بر تك اثر تاكيد نداشتيم و مجموعه آثار يك استان را بررسي كرديم.
مسوول كميته تازههاي نشر در ادامه گفت: براي ما مهم است كه فرآيند داخل حوزه كارآمد و مطلوب باشد. ما با استاني رو به رو بوديم كه در بخش تازههاي نشر هيچ اثري نفرستاد و اين نشان ميدهد كه فرآيند داخل نظام اداري وجود ندارد كه به سمت توليد برود.
وی تاکید کرد پژوهش در اولویت تولیدات حوزه قرار می گیرد و دغدغه ای جدی است و طرحی دردست اجراست که سی تک نگاشت برای سی استان کشور به کمک استان ها تهیه خواهد شد که بعدها به سامانه جامعی برای استان ها تبدیل خواهد شد که به گونه ای به آسیب شناسی مراکز استان ها تبدیل می شود.
حبيبي در پايان تاكيد كرد: سعي ما اين بوده است كه آثار فاخر به بخش مسابقه راه پيدا كنند و ميخواهيم به سمتي برويم كه استانها كار مشترك انجام دهند مثلا استانها طرحهاي پژوهشي مشترك داشته باشند. جا دارد تاكيد كنم كميته تازههاي نشر همانند اسمش تازه بود. تصميمات بر اساس يكسري اقتضائات بود ولي فردي نبود و ميرفت در شوراي سياستگذاري مصوب ميشد. به هر حال اين جشنواره تجربه اولي بود كه تازههاي نشر را در خود داشت و طبيعتا با نواقصي هم روبهرو بوده است كه اميدواريم در آينده برطرف شود.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد


